BNS/Валдас Прішмантас
Тристороння рада в п’ятницю схвалила пропозицію про підвищення мінімальної заробітної плати (МЗП) в Литві на 10 відсотків з наступного року, до 924 євро. Це перший раз, коли Тристороння рада схвалила підвищення ММА так рано і після першого читання.
Рада також схвалила збільшення на 20% неоподатковуваної ставки (NPR) наступного року та закликає прийняти рішення якомога швидше.
Віце-міністр фінансів Міндаугас Лютвінскас каже, що рішення Тристоронньої ради є важливим фактором для ухвалення Урядом рішення щодо MMA, воно допоможе спланувати майбутнє і уряду, і бізнесу, і жителям.
«Позитивно бачити від багатьох спікерів, що можна знайти консенсус щодо 10 відсотків. Збільшення в наступному році, така рекомендація Тристоронньої ради Уряду була б цінною і важливим фактором при прийнятті рішення, Уряд матиме ясність і для планування бюджету, і для бізнесу, і для мешканців», – сказав він на зустрічі.
За його словами, міністерство принципово підтримує підвищення НПР на 20%, але рішення про це буде прийматися при плануванні бюджету на 2024 рік і з урахуванням його можливостей.
«Ми відкриті до пропозиції та бачення того, що NPD може зростати швидше, ніж MMA з наступного року (…) Однак рішення щодо NPD буде прийматися Урядом разом із бюджетом, після оцінки можливостей цього. бюджету», – сказав М.Лютвінскас.
За словами віце-міністра, NPD зросте на 20 відсотків. за попередніми даними, це коштувало б держбюджету близько 210 млн. євро.
Андрюс Романовскіс, президент Литовської бізнес-конфедерації (LVK), яка представляє інтереси роботодавців у Тристоронній раді, зазначив, що необхідно якомога швидше визначитися з MMA наступного року, щоб компанії могли чіткіше планувати свої бюджети.
“Завжди в інтересах роботодавців, щоб цей розмір був затверджений якомога раніше”, – сказав А. Романовскіс на засіданні ради.
Голова Конфедерації промисловців Литви Річардас Сартатавічюс заявив, що підтримує таке зростання MMA, незважаючи на технічну рецесію.
«Незалежно від того, що, можливо, ще не час підвищувати зарплати, економіка не така хороша – ми бачимо інформацію про технічну рецесію, але ми все розуміємо, ми беремо відповідальність, як і держава, ми на все дивимося гнучко, ми компроміс. (…) Ми однозначно підтримаємо це рішення», – сказав на зустрічі Р. Сартатавічус.
Голова Конфедерації литовських профспілок Інга Ругінене заявила, що для ММА «на руках» має бути не менше 700 євро.
«Наша вимога, як профспілок, полягає в тому, щоб з наступного року працівники, які отримують мінімальну зарплату, отримували не менше, ніж розрахував Банк Литви, за даними Банку Литви, це 701 євро. Це має бути вихідна позиція, і ні за яких умов ні євро менше, ми повинні забезпечити це, починаючи з 2024 року», – сказала І. Ругінене на засіданні ради.
Голова Республіканської об’єднаної профспілки Арвідас Дамбраускас заявив, що підтримує пропозицію, оскільки необхідна солідарність.
«Уряд почує нас, коли ми знайдемо компроміс. На даний момент ми маємо домовитися просто для того, щоб зберегти солідарність», – сказав на зустрічі А. Дамбраускас.
Разом з тим він зазначив, що збільшив ММА на 10 відсотків. буде недостатньо через майбутню кризу: «Те, про що ми домовилися зараз, після Нового року буде далеко не смішною сумою. Бачимо – майбутнє сумне».
Тоді член президії Конфедерації роботодавців Литви Аурелія Малдутите запропонувала відкласти рішення про MMA на осінь через погіршення економічної ситуації в країні.
«Ми бачимо, що економічна ситуація в Литві насправді не покращується, і після опитування членів конфедерації роботодавців, яких у нас також велика кількість, а також малого та середнього бізнесу, ми просимо це питання відкласти до осені, коли стане зрозумілішою ситуація – що відбувається в литовській економіці та які прогнози на майбутнє, тому що, згідно з останніми новинами, на даний момент є занадто багато напруги, щоб вносити зміни», – сказав А. Maldutytė.
Згідно з підрахунками Банку Литви, наступного року MMA може зрости на 13,4 відсотка або 113 євро до 952,84 євро.
Мінфін запропонував збільшити MMA на 84 євро (10%) – з 840 євро (до сплати податків) до 924 євро, а NPD – на 20%. Зараз NPD становить 625 євро.
