Šaltinis: Vilniaus kino biuras
Irma Pužauskaitė – kino kūrėja, neseniai kino teatruose rodyto filmo „Devintas žingsnis“ režisierė. Ne visi žino, kad I. Pužauskaitė taip pat yra intymumo koordinatorė. Kitais žodžiais tariant, ji padeda užtikrinti, kad nebūtų peržengiamos aktorių ribos intymių scenų filmavimo metu. Viena pirmųjų intymumo koordinatorių Baltijos šalyse taip pat yra ir „Baltic Intimacy Professionals“ tinklo, buriančio profesionalus Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, sumanytoja. Vilniaus kino biurui I. Pužauskaitė pasakoja apie mažai žinomą profesiją ir jos ypatumus.
– Irma, kada supratote, kad jums įdomus ne tik režisierės darbas, bet ir intymumo koordinatorės profesija?
– Į kino sritį atėjau prieš 15 metų, tačiau ir prieš tai kinu labai domėjausi. Galbūt man patiko tas akimirkos pabėgimas iš realybės ir per filmus naujai atsiveriančios perspektyvos. Tuo pačiu daug domėjausi psichologija, emocine gerove.
Pirmą kartą panašioje rolėje dirbau projekte „Hilma“. Buvau ką tik nufilmavusi savo pačios filmą su intymia scena. Pradėjau domėtis, koks yra intymumo koordinatorės darbas. Kai filmavimai baigėsi supratau, kad tas darbas man labai patinka. Jis yra prasmingas, leidžia nuolat būti arti režisierių ir aktorių. Galiausiai, atskleidė, kiek nedaug reikia, kad žmonės kino aikštelėje jaustųsi gerai.
– Intymumo koordinatorės specialybė Lietuvoje daug kam, tikriausiai, bus negirdėta. Ar galite papasakoti, kodėl ji reikalinga ir kaip atrodo jūsų diena?
– Dažniausiai gavusi filmo scenarijų ieškau tokių momentų kaip nuogumas, pavyzdžiui, kalbant apie ligoninės ar morgo scenas, taip pat scenų, kuriose imituojamas seksas, masturbacija, tam tikrais atvejais – bučinys, seksualizuoti šokiai ir gimdymas.
Intymumo koordinatoriaus darbas Europoje dar nėra labai aiškiai apibrėžtas. Visų pirma, kartu su pagrindiniais prodiuseriais bei režisieriumi bandome susitarti, ką reiškia saugi aplinka. Jei komanda dar nėra dirbusi su intymumo koordinatore, paaiškinu apie savo darbą, kodėl klausinėju vienų ar kitų klausimų. Kadangi emocinė gerovė trapi ir ją galime suprasti skirtingai, suderinti procesą svarbu dar prieš filmavimus. Režisierius gali papasakoti apie kiekvienos scenos tikslą, motyvaciją, ritmą.
Tuomet turiu asmeniškus sutikimus su aktoriais, klausiu, kas jiems yra priimtina. Jei režisierius vienoje ar kitoje scenoje nori nuogumo, teiraujuosi aktorių, ar jiems situacija tinka, galbūt yra tam tikrų emocinių dalykų, kuriuos žinodama galėčiau sukurti saugesnę filmavimo aikštelės aplinką. Pavyzdžiui, galbūt aktoriai nenori būti liečiami arba rodomi tam tikrose pozicijose. Informaciją apie jų prašymus perduodu režisieriui ir priimame susitarimą, kuris neperžengtų nustatytų ribų. Juk statydamas choreografiją gali į tai atkreipti dėmesį.
– Su kuo kino aikštelėje bendradarbiaujate daugiausiai?
– Stengiuosi bendrauti su grimo ir kostiumų dailininkais, nes aprangos pasirinkimas daro daug įtakos scenos režisavimui, pavyzdžiui, nulemia kaip greitai scenoje gali nusirengti aktorius. Taip pat kalbamės su skaitmeninio vaizdo techniku, kad filmuota medžiaga būtų prieinama tik sutartam žmonių skaičiui. Tuo tarpu su pirmuoju režisieriaus asistentu susitariame dėl uždaros aikštelės protokolo, nusprendžiame, kas bus aikštelėje, o kas stebės filmavimus per monitorių. Operatoriams taip pat būtina pranešti, ką nufilmuotoje medžiagoje galime matyti, o ko – ne.
– Minėjote, kad intymumo koordinatoriaus darbas dar nėra tiksliai apibrėžtas. Įdomu –kokia šios profesijos istorija ir kiek ji paplitusi pasaulyje?
– Nors šios profesijos atstovų daugėja, visgi intymumo koordinatoriai dar tik skinasi kelią. Nors intymumo koordinatorių buvo ir anksčiau, ko gero, daugiausiai klausimų ir reformų kilo po „Me too“ skandalų bangos. Pavyzdžiui, JAV aktorių gildija išleido papildomas gaires, pasak kurių, kino aikštelėje turėtų būti ir intymumo koordinatorius. Todėl JAV tai tapo savotiška taisykle. Neretai pasitaiko, kad ir įvairūs kanalai ar televizijos turi savo vidines gaires, apibrėžiančias, kaip dirbti su intymiomis scenomis. Tuo tarpu D. Britanijoje intymumo koordinatorius yra tik rekomenduotino pobūdžio, o Europoje tai išvis nėra privaloma.
Mūsų dėstytoja nuolat kartojo, kad darbo vieta nėra skirta emociniams poreikiams patenkinti. Darbas kino aikštelėje yra sunkus ir kartais reikia susikurti galimybę savimi pasirūpinti po filmavimų.
– Kokie didžiausi jūsų darbo iššūkiai?
– Intymumo koordinatoriaus užduotis yra būti tokiam galios dinamikos taške, kuris leidžia palaikyti balansą ir efektyviai suvaldyti emociškai įkrautas situacijas. Pasitaiko, kad aktorius į filmavimo aikštelę ateina suvaidinti intymią sceną tik vienai dienai, jis ar ji nevaidina pagrindinės rolės, nepažįsta filmavimo komandos, todėl atsiduria visai kitoje galios struktūroje. Nori nenori, kino aikštelėje dažnai kyla įvairūs konfliktai, dažniausiai, iš to, kad nebuvo skirta pakankamai laiko pasiruošti. Tai dalis mano darbo – buvome mokomi, kaip konfliktus valdyti.
Dirbdama su žmonėmis iš skirtingų šalių ir kultūrų matai, kaip skirtingai žmonės gali matyti nuogą kūną. Negali bandyti jų požiūrio ar įsitikinimų nuspėti – turi klausti.