Tie2.lt
Rugsėjo 30 d. Lukiškių kalėjime 2.0 įvyks paskutinis šiuolaikinio kino festivalio „Lokys, liūtas ir šakelė“ nemokamas seansas – vasaros sezoną uždarys Wimo Wenderso filmas „Puikios dienos“. Tačiau jau ketvirtus metus trunkantis bendradarbiavimas nesibaigia. Spalio 2 d. 19 val. „Lokys, liūtas ir šakelė“ kartu su Lukiškių kalėjimu 2.0 ištikimiausiems vasaros sezono žiūrovams, vilniečiams ir miesto svečiams dovanoja nemokamą seansą iš tuoj prasidedančio festivalio programos. „Buenos Airių panos“ – itin šviesus ir optimistiškas filmas-miuziklas iš Argentinos, kurio premjera įvyko Berlinalėje.
Kino apžvalgininkai ir kritikai režisierės Lolos Arias filmą vadina humanistiniu ir žaismingu kinematografiniu eksperimentu. Nors buvusiame Buenos Airių kalėjime vaidina buvusios kalinės, režisierė visiškai atsisako tradicinio požiūrio į kalėjimų sistemą ir ten vyraujantį smurtą bei kviečia pamatyti meilę, bendruomeniškumą, o kalėjime užsimezgę santykiai yra tai, kas gelbsti. Kaip sako režisierė, visa kūrybinė grupė stengėsi, kad filmas netaptų panašiu į serialą, kuriame stigmatizuojami žmonės, o kalėjimas paverčiamas smurto erdve. „Buenos Airių panose“ norėjome pavaizduoti moterų prisiminimus, fantazijas, troškimus, tad miuziklo žanras tapo puikia forma išryškinant fantaziją, vaizduotę, leisti veikėjoms mėgautis ir spindėti, jaustis gražioms,“ – priduria Arias.
Filmas „Buenos Airių panos“ įtrauktas į festivalio „Lokys, liūtas ir šakelė“ programą „Tikra ir netikra“, kurios režisieriai kviečia žiūrovus plėsti suvokimo ribas ir paties kino apibrėžimą. Čia vietą atrado dar trys filmai – kino eseisto Viktoro Kosakovskio „Architektonas“ („Architecton“), garsaus kinų disidento Lou Ye „Nebaigtas filmas“ („An Unfinished Film“) ir vokiečio Michaelio Fetterio Nathansky’io „Visa, kas tu esi“ („Alle die Du bist“).
„Architektono“ premjera įvyko Berlyno kino festivalio konkursinėje programoje, o filmas buvo pavadintas architektūrine poezija. Kino eseistas ir filosofas Viktoras Kosakovskis („Tyliau!“, „Gunda“) sugeba bet kokią pasirinktą temą paversti šiuolaikiška ir aktualia. Šį kartą režisierius dėmesį sutelkia į betoną, veda paralelę tarp didingų kalnų ir pastatų griuvėsių, žvyro karjerų. „Kad galėtume gaminti cementą, naikiname kalnus, o iš betono pastatyti pastatai tarnauja 40, 50 metų. Jungtinėje Karalystėje pernai sugriauta 50 000 pastatų, įsivaizduokite, kas vyksta likusioje Europos dalyje,“ – sako Kosakovskis ir kalbindamas italų architektą bei dizainerį Michele de Lucchi, kviečia žiūrovus susimąstyti, ar betoninės miestų džiunglės statomos galvojant apie mūsų civilizacijos ateitį ir klausia, ar ilgalaikės pasekmės nebus katastrofiškos estetiniu ir ekologiniu požiūriu?
Jauno vokiečių režisieriaus Michaelio Fetterio Nathansky’io filmo „Visa, kas tu esi“ premjera taip pat įvyko Berlyno kino festivalyje ir toliau tęsia kelionę – jis parodytas San Sebastiane, o Malaizijos „Auksinių gaublių“ apdovanojimuose pripažintas geriausiu filmu, kuriame pagrindinį vaidmenį sukūrusi talentinga aktorė Aenne Schwarz („Stefanas Cveigas: atsisveikinimas su Europa“) – taip pat pripažinta geriausia. Kritikai gyrė režisierių už gebėjimą realizmą maišyti su siurrealizmu ir itin jautriai kurti intymią poros santykių kroniką. Kaip pasakojo režisierius, jam buvo labai svarbu parodyti santykius, kurie nėra tik žodžiai ar liūdni žvilgsniai pro langą, o išnaudoti visas kino galimybes, kad žiūrovai ne tik pamatytų, bet ir pajaustų pulsuojančias poros emocijas, atpažintų kiekvieno mūsų pažeidžiamumą ir galiausiai iškylančius egzistencinius klausimus: „kas aš esu santykiuose? Ar aš dar egzistuoju?“
Garsaus Kinijos disidento Lou Ye („Šešėlių žaismas“) naujausio kūrinio „Nebaigtas filmas“ premjera įvyko Kanuose. Kino apžvalgininkai ir kritikai rašė, kad tai originalus hibridas, kuriame, trinant tradicinio kino ribas, pasakojama ne tik apie COVID-19 pandemijos pradžią, bet ir apie cenzūrą, pilietinę drąsą, ir kartu įvardija filmą kaip vieną geriausių kūrinių apie gyvenimą pandemijos metu. Šis bebaimių menininkų grupės darbas leidžia iš arčiau susipažinti su taip retai matomais iššūkiais, su kuriais nuolat Kinijoje susiduria kūrėjai. Kinija nepatvirtino oficialios „Nebaigto filmo“ premjeros Kanų festivalyje, o tai, akivaizdu, gali turėti pasekmių tolimesnei visų filmo dalyvių karjerai.
Atrasti savo filmą šiuolaikino kino festivalis „Lokys, liūtas ir šakelė“ žiūrovus kvies spalio 4–13 d. Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Alytuje, Šiauliuose, Panevėžyje, Marijampolėje, Tauragėje, Utenoje ir Anykščiuose. Festivalis yra socialiai atsakingas, tad programoje bus seansų, pritaikytų kurtiesiems, o atrenkant filmus nepamirštos paauglių bei senjorų auditorijos, kurioms bus skirti ir specialūs seansai. Visuose miestuose filmai bus rodomi vienu metu, o seansai su angliškais subtitrais „Skalvijoje“ ir „Pasakoje“ (Vilnius) bei „Romuvoje“ (Kaunas).