BNS
Naujoji Lietuvoje sukurta bepiločių orlaivių eismo valdymo sistema – mobilioji aplikacija „U-space“ bus pirmoji tokia sertifikuota sistema Europoje, sako valstybės valdomos skrydžių valdymo bendrovės „Oro navigacijos“ vadovas. Susisiekimo ministras teigia, kad sistema suteiks saugumo, bus aiškios dronų naudojimo taisyklės, didesnės galimybės verslui.
„Tikimės ją sertifikuoti su mūsų Transporto kompetencijų agentūra ir (…) sėkmingai tai atlikus mes matome, kad būsime pirmieji Europoje, kurie sertifikuos tokio tipo sistemą. Tai yra ne tik vaikymasis būti pirmiems, bet ir labai didelė atsakomybė, nes visi į mus žiūrės kaip į pavyzdį“, – antradienį „U-space“ pristatymo renginyje žurnalistams sakė įmonės direktorius Saulius Batavičius.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis pabrėžė, kad naujoji sistema ne tik suteiks saugumo, tačiau ir susistemins dronų naudojimo taisykles ir informaciją naudotojams, išplės galimybes verslui.
„Vizija yra, kad bet kas, kas nori teikti paslaugas, naudoti laisvalaikio ar komerciniais tikslais, gali pasiimti mobilųjį telefoną, atsidaryti aplikaciją ir labai tvarkingai matyti, kas vyksta virš jo, gauti vienu mygtuko paspaudimu leidimus ir įvykdyti tuos skrydžius, kuriuos nori“, – žurnalistams antradienį sakė M. Skuodis.
„Vilnius, Klaipėda turi labai daug visokių apsaugos zonų, virš Seimo aš negaliu skraidyti, tiesą pasakius, virš Susisiekimo ministerijos negaliu skraidyti, ką aš neseniai sužinojau, (…) tai kai tu nežinai ir mėgėjiškai padarai kokį veiksmą, tave gali ir nubausti“, – aiškino ministras.
S. Batavičiaus teigimu, aplikacija pradės veikti jau 2025 metų pradžioje.
„Testinėje platformoje mes jau dirbame su partneriais ir žiūrime, ką dar tobulinti. Tikimės, kad nuo Naujų metų pilnai startuos“, – teigė jis.
S. Batavičius pabrėžė, kad tai yra šios ekosistemos vystymo pradžia ir pradėjus veikti „U-space“ laukia dar daug darbo, pavyzdžiui, tobulinti nelegalų skraidymą.
„Aišku, už nelegalų (skraidymą – BNS), tai kaip ir vairavimas, laukia bauda. (…) Tokiose vietose atitinkamos institucijos turėtų būti, būtent policija pagelbėti, atitinkamos baudos. Visi mechanizmai yra sukurti, bet dar turint daugiau informacijos ir matant mastą, kiek yra nelegalių skrydžių, bus irgi informacija toms institucijoms, kaip tobulinti tas tvarkas“, – sakė jis.
Be to, anot jo, „Oro navigacija“ kol kas nepriims papildomų darbuotojų, kurie išduotų leidimus skrydžiams, tačiau to gali prireikti ateityje.
„Dalis tų skrydžių bus suteikta (leidimai – BNS) automatizuotai, tai nebus žmogus, kuris tiesiog spaudys mygtukus. Tos zonos, kurios nėra pavojingos, ten automatiškai sistema duos leidimus“, – aiškino S. Batavičius.
Naujoji sistema taip pat leis gyventojams patikrinti, ar, pavyzdžiui, virš jų namo skrendantis dronas tą daro legaliai, be to, greitai ir realiu laiku dronų valdytojams suteiks informaciją apie įvykius ore: skrendantį sraigtasparnį, avarijas, vėjo stiprumą ir kryptį.
2,5 mln. eurų vertės „U-Space“aplikaciją „Oro navigacija“ diegia kartu su Austrijos įmone „Frequentis“.
Transporto kompetencijų agentūros duomenimis, sausį Lietuvoje buvo 3,9 tūkst. bepiločių orlaivių naudotojų. Balandį Lietuvoje buvo 2,9 tūkst. nuotolinių pilotų, išsilaikiusių egzaminus ir gavusių kvalifikacijos pažymėjimus.