Pranešimas spaudai
„Taip toliau“ kino klubas lapkričio 6 d. 19 val. kultūros komplekse „Sodas 2123“ žiūrovus kvies į Kleberio Mendonça’os Filho dokumentinio filmo „Vaiduoklių atvaizdai“ (Pictures of Ghosts, 2023) lietuvišką premjerą. Praėjusiais metais Kanų kino festivalyje pristatytas filmas buvo išrinktas atstovauti Braziliją „Oskaruose“. Pasak „Taip toliau“ kuratorių, užkrečiančią meilę kinui spinduliuojantis filmas įkvėpė įkurti kino klubą. Įkvėpimu buvo ir pati Mendonça’os Filho asmenybė: ne tik režisierius, bet ir kino kritikas bei kuratorius, savo filmais jis mezga stiprų ryšį su žiūrovais. Dovanodamas nepaprastai šiltą ir daug žiūrėjimo malonumo suteikiančią kino patirtį, kartu jis pripildo filmus reikšmingomis įžvalgomis apie šiandieną, dėl kurių po filmų norisi ilgai kalbėtis.
„Taip toliau“ kino klubas nemokamai filmo peržiūrai ir diskusijai apie platesnius kontekstus kino mylėtojų bendruomenę suburs jau vienuoliktą kartą. Per pirmuosius metus čia buvo parodyti jau du Mendonça’os Filho filmai: debiutinis „Garsai kaimynystėje“ (Neighboring Sounds, 2012) ir „Vandenis“ (Aquarius, 2016). Naujausiame filme „Vaiduoklių atvaizdai“ režisierius dosniai dalijasi kūrybinėmis strategijomis, įkvėpimo šaltiniais ir į jo filmus įsiterpusiais asmeninio gyvenimo inkliuzais, taip žiūrovams atrakindamas duris ne tik į savo šeimos butą, kuriame nufilmuotas debiutinis filmas, bet ir į savo kūrybinių procesų užkulisius.
Kartu šie filmai sudaro tam tikrą triptiką apie Resifę – gimtąjį Mendonça Filho miestą, kur įsižiebė aistra kinui ir jis pats susiformavo kaip kino kritikas bei kūrėjas. Šiame triptike piešiamas kompleksiškas Brazilijos visuomenės būklės paveikslas su jame tūnančiais istorijos vaiduokliais. Mendonça’os Filho kinas žiūrovus prikausto lėtai auginama įtampa, kruopščiai kuriamais garso peizažais, visa persmelkiančiu nerimo jausmu ir socialine bei politine kritika persipynusia su asmeninėmis patirtimis.
„Vaiduoklių atvaizdai“ – tai daugiasluoksnė trijų dalių kelionė laiku per garsus, architektūrą ir kiną urbanistiniame Resifės peizaže. Didmiesčio ant vandenyno kranto istorija filme tyrinėjama per XX a. viešąsias erdves – kino teatrus. Talpindami svajones ir progreso idėjas, kino teatrai įkūnijo dideles socialines laikotarpio permainas. Mendonça Filho šiame filme išryškina fizinių kino teatrų reikšmę visuomenei ne tik kaip laisvalaikio leidimo ir pramogos formą, bet ir kaip kultūrinės atminties ir tapatybės kapsulę.
Režisierius panaudojo senus, studijų metais daryto tyrimo apie XX a. Resifės centre veikusius kino teatrus, įrašus. Jungdamas savo tyrimą su archyvine medžiaga, režisierius elgiasi tarsi archeologas, tyrinėjantis išnykusį gyvenimo būdą, kai reguliarus vaikščiojimas į kino teatrą ir kitas viešas kultūrines erdves buvo svarbi visuomenės kasdienybės dalis. Nesunku įžvelgti filmo aktualumą ir Vilniuje, kur iš daugybės kino teatrų šiandien belikę vos keletas.
„Daug kas sako, jog „Vaiduoklių atvaizdai“ yra autobiografinis kūrinys, tačiau aš taip nemanau. Filmas yra apie vietas, kurias pažįstu ir kuriose esu jūsų gidas: kino kūrėjas, besidalinantis pastebėjimais apie šias vietas ir tai, kaip kinas pakeitė bei pertvarkė erdves“, – sako režisierius.
Kiek daugiau nei metus gyvuojanti kino leidybos kompanija „Taip toliau“, kaip sufleruoja pavadinimas, skatina tyrinėti tolimesnių geografinių krypčių – Azijos, Afrikos bei Pietų Amerikos žemynų kiną. „Taip toliau“ filmuose ieško gylio, naujumo, drąsos – tokio kino, kuris netradicinėmis turinio formomis ir idėjomis sužadintų žiūrovų mintis ir kūnus. „Kleberio Mendonça’os Filho kūryba puikiai atspindi tai, kas įdomu mums ir kuo norime dalintis su žiūrovais. Rodome jau trečią jo filmą kino klube dėl to, kad norime sudaryti galimybę nuosekliai susipažinti su šiuo nepaprastai įdomiu kūrėju, kviesti lyginti jo filmus ir perskaityti juos platesniame režisieriaus kūrybos, Brazilijos politinių bei socialinių realijų kontekste“, – teigia „Taip toliau“ įkūrėjos Mantė Valiūnaitė, Aistė Račaitytė ir Ignė Smilingytė.