BNS
Vilniuje nuo 2026 metų, priklausomai nuo turto paskirties, bus taikomi 0,5-0,8 proc. komercinio nekilnojamojo turto (NT) mokesčio tarifai. Šiuo metu šie tarifai yra 0,7-1 procentas.
Tuo metu apleistam turtui NT mokestis didės nuo 3 iki 5 proc., o didesnės nei 450 tūkst. eurų vertės būstui (arba 900 tūkst. eurų – jeigu bendrasavininkai du) bus taikomas 0,1 proc. tarifas.
Tokiam savivaldybės administracijos siūlymui trečiadienį pritarė Vilniaus taryba.
0,5 proc. tarifas bus taikomas viešbučiams, maitinimo, kultūros, sporto, mokslo pastatams, taip pat knygynams, meno galerijoms, kūrybinėms dirbtuvėms. Šiuo metu jam nustatytas 0,7 proc. tarifas.
Tuo metu likusiems komerciniams pastatams bus skaičiuojamas 0,8 proc. mokestis vietoj 1 proc. šiuo metu.
Savo ruožtu nuo mokesčio atleistos ikimokyklinio, pradinio ar vidutinio ugdymo įstaigos, muziejai.
Patvirtinti tarifai atliepia verslo lūkesčius
Sostinės savivaldybės atstovas Julius Lukošius trečiadienį tarybos posėdyje teigė, jog sumažinus tarifus kitais metais bus surenkama panaši NT mokesčio suma, kaip ir šiais metais.
„Mažinant pagrindinį tarifą ir taip pat viešbučiams bei kitiems tos paskirties pastatams matome, kad mes liktume prie pajamų dydžio tokio, koks jis buvo 2025 metais“, – sakė J. Lukošius.
Jo teigimu, prognozuojama, jog iš NT mokesčio 2026 metais būtų surenkama 67 mln. eurų, 2027 metais – 82,2 mln. eurų, o 2028 metais – 87,2 mln. eurų. Šiuo metu surenkama apie 68 mln. eurų.
Siūlymui nepritaręs opozicinės „Laisvės ir teisingumo“ frakcijos narys Vydūnas Sadauskas teigė, jog komercinio NT mokestis turėjo būti dar mažesnis.
„Jeigu žiūrėtume į 2020 metus, tai turime 40 mln. eurų (surinkto NT mokesčio – BNS), o kai ateiname į 2027 metus – turime 80 mln. eurų. Tai yra labai didelis mokesčio didėjimas, jis turėtų būti nuoseklesnis. Todėl mokesčio tarifo mažinimas iš esmės nieko nepakeis ir, mūsų nuomone, turėjo būti mažesnis“.– trečiadienį tarybos posėdyje sakė V. Sadauskas.
Tuo metu sostinės meras Valdas Benkunskas teigė, jog patvirtinti tarifai yra suderinti su verslu.
„Mes šį klausimą tikrai atidžiai diskutavome su socialiniais partneriais – Verslo konfederacija bei Nekilnojamojo turto asociacija – ir šie tarifai atliepia jų lūkestį suprantant, kad vertės išaugo, o biudžete nekilnojamojo turto mokestis yra reikšmingas pajamų šaltinis ir turi būti viskas subalansuota“, – sakė V. Benkunskas.
Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos (LNTPA) prezidentas Mindaugas Statulevičius teigė, jog savivaldybės priimtas sprendimas sumažinti tarifus buvo būtinas siekiant išlaikyti miestų konkurencingumą.
„Tai nėra nuolaida verslui – tai racionalus sprendimas, leidžiantis išlaikyti tvarų miesto ekonomikos funkcionavimą ir joje veikiančius verslus“, – trečiadienį pranešime sakė M. Statulevičius.
Anot jo, nesumažinus NT mokesčio naštos dalis verslų galėjo stabdyti investicijas bei mažinti darbo vietų skaičių.
Didesni tarifai turtui, pažeidžiančiam reikalavimus
Sostinės tarybos sprendimu nuo kitų metų 3 proc. NT mokestis bus taikomas statiniams, kurie naudojami ne pagal paskirtį, taip pat ant kurių neteisėtai įrengiama lauko reklama. 1,5 proc. arba 1,8 proc. tarifą siūloma taikyti ir NT, kuris neatitinka universalaus dizaino reikalavimų – pavyzdžiui, neužtikrintas patekimas neįgaliesiems.
Be to, 1,5-1,8 proc. tarifai bus taikomi ir statiniams, kuriuose nesilaikoma viešosios tvarkos, triukšmo prevencijos.
Kaip skelbė BNS, Kauno miestas jau priėmė sprendimą, jog nuo kitų metų bus taikomas minimalus visiems vienodas 0,5 proc. komercinio nekilnojamojo turto (NT) mokestis, o apleistam turtui NT mokestis didės iki 5 procentų.
Tuo metu Klaipėda siūlo taikyti 0,5 proc. komercinio NT mokesčio tarifą, šiuo metu jis yra 0,8 procento. Savo ruožtu apleistam NT mokestis būtų didinamas nuo 3 proc. iki 5 proc. Uostamiestis sprendimą turėtų priimti lapkričio 27 dieną.
BNS rašė, kad Seimas šių metų birželį priėmė daugiausia diskusijų visuomenėje sukėlusias NT mokesčio įstatymo pataisas. Vyriausybės teiktas tiek pirminis, tiek vėlesnis pakoreguotas projektas valdančiųjų buvo pakeistas, visuomenei ir daliai politikų jį sukritikavus.
Dabar gyventojų NT apmokestinamas 0,5–2 proc. tarifais, tačiau tik nuo 150 tūkst. eurų vertės.
Tuo metu komercinio NT apmokestinimo tvarka nuo 2026 metų nesikeičia – jam bus taikomas 0,5–3 proc. mokestis, o konkrečius tarifus iki gruodžio turi nustatyti savivaldybės. Be to, šis turtas bus apmokestintas papildomu 0,2 proc. tarifu, o jo lėšos bus skirtos Gynybos fondui.
Apleistam turtui bus taikomi 1–5 proc. tarifai. Tačiau smarkiai padidėjus mokestinei NT vertei, savivalda nustato mažesnius tarifus, kad našta verslui smarkiai nedidėtų.

