PagrindinisKultūraParoda "Pranas Domšaitis (1880-1965). Jos / Jo figūra"

Paroda “Pranas Domšaitis (1880-1965). Jos / Jo figūra”

Paskelbta

Tie2.lt
Vilniuje, Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus Nacionalinėje dailės galerijoje atidaryta žymaus ekspresionisto Prano Domšaičio (1880–1965) kūrybos paroda „Pranas Domšaitis (1880–1965). Jos / Jo figūra“.
Didžiausia JAV veikiančio Lietuvių Fondo padovanota kolekcija – 665 kūriniai – saugoma Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje ir pristatoma LNDM P. Domšaičio galerijos (Klaipėda) nuolatinėje ekspozicijoje „Visada kelyje“.
Pagrindinė dailininko darbų kolekcija yra pristatoma atnaujintoje nuolatinėje ekspozicijoje LNDM P. Domšaičio galerijoje Klaipėdoje. LNDM Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje parodą „Pranas Domšaitis (1880–1965). Jos / Jo figūra“ lankytojai galės aplankyti iki 2025 m. vasario 16 d. Tuo pat metu galerija eksponuos pasaulinio garso XX a. antrosios pusės fotografo, socialinės dokumentikos meistro Davido Goldblatto (1930–2018) kūrybos parodą „David Goldblatt: (ne)matomos struktūros“. Šiuos menininkus sieja kūrybinė veikla Pietų Afrikos Respublikoje.
Aušros Trakšelytės kuruojamoje parodoje eksponuojama daugiau nei penkios dešimtys dailininko tapybos darbų, leidžiančių visapusiškai pažinti menininko kaip nomado, migranto ir emigranto figūrą.

 

Nors augo ir brendo vokiškoje aplinkoje, P. Domšaitis aktyviai deklaravo lietuvišką kilmę, ir 1920 m. jam buvo suteiktas Lietuvos Respublikos pasas, o apie 1938 m. kūrinius pradėjo pasirašyti sulietuvinta pavarde – Domsaitis.

Pokario Austrijoje sutikęs išeivių lietuvių dailininkų, tarptautinėse karopabėgėlių kūrybos parodose pirmą kartą dalyvavo kaip lietuvių menininkas. Čia užsimezgę ryšiai su išeivija nenutrūko visą gyvenimą – bendrauta laiškais, dalyvauta jų rengiamose parodose JAV ir Kanadoje.

1949 m. P. Domšaitis su žmona Adelheida Armhold išvyko į Pietų Afrikos Respubliką. Apsigyvenęs Keiptaune, pasinėrė į kūrybą ir greitai įsiliejo į vietos kultūrinį gyvenimą: rengė personalines parodas, 1963 m. atstovavo šaliai prestižinėje San Paulo bienalėje.

Kūrybinis P. Domšaičio palikimas vingiuoja Rytų Prūsijos, Vokietijos, Austrijos, galiausiai – Pietų Afrikos maršrutais. Menininkas ne tik fiksavo geografinių vietovių peizažus ten, kur trumpiau ar ilgiau apsigyvendavo, bet, būdamas tikras nomadas, eskizavo kraštovaizdžius, į kuriuos jį nublokšdavo smalsumas. Daugiausia tai buvo Europos žemyno ribas peržengiančios šalys – Tunisas, Somalis, Bosforo sąsiauris, Turkija ir kt.

Kelionėse daug dėmesio Domšaitis skirdavo aplinkos stebėjimui. Gamta ir įvairių vietovių gyventojai buvo svarbiausias dailininko įkvėpimo šaltinis ir paveikslų objektas. Eskizuose iš kelionių, kurtuose pieštuku ar pastele, vėliau aliejiniais dažais perkeltuose ant drobės, regimos figūros – dažniausia moterys, pozuojančios en face dailininkui / žiūrovui arba atliekančios kasdienius namų ruošos darbus. Portretinio žanro tapybos darbuose, įspraustas į “vyriško žvilgsnio” rėmus, nesunkiai atpažįstamas tuo metu dominavęs moters vaizdavimo kanonas, paremtas egzotizuoto grožio, etninių bruožų išryškinimo ir subtilaus psichologizmo imperatyvais.

P. Domšaičio vardas Europoje, ypač Vokietijoje, iki Antrojo pasaulinio karo, o po jo – Pietų Afrikos Respublikoje, visada buvo minimas tarp dailės garsenybių, jo kūryba neatsiejama nuo moderniosios dailės istorijos. 1964 m. už meno pasiekimus jam buvo suteiktas vienas garbingiausių Pietų Afrikos apdovanojimų – „Garsūs ir vilčių teikiantys dailininkai“ (Artistis of Fame and Promise).

Parodoje susipina du klasikinės tapybos žanrai – portretas ir peizažas, siekiant išryškinti skirtingiems geografiniams kraštovaizdžiams būdingus spalvinius niuansus ir portretuojamų, daugiausia moterų, atvaizdų etnografiškumą. Šiuolaikiniu postkolonijiniu požiūriu tai kritinio apmąstymo reikalaujantis žvilgsnis į Kitą kultūrą ir žmogų, tačiau klimato kaitos iššūkių akivaizdoje natūralios gamtos peizažai neabejotinai kelia susižavėjimą. Tapatybės klausimai iškyla ir bandant charakterizuoti paties Domšaičio – užsieniečio be tėvynės (vok. Heimatlose Ausländer) – portretą.

Dailininko kūrybinis palikimas, pristatomas šioje parodoje, liudija, kad iki pat šių dienų tarp kalbų ir kultūrų, identitetų ir geografijų migruojantis (meno) pasaulis nuolat konfrontuoja su “jie” ir “mes” skirtumais grįsta savimone, susiduria su vizualinės kalbos kodais, turinčiais gilias (ideologines) tradicijas Vakarų kultūroje.

Paroda veiks iki 2025 02 09.

Naujausi straipsniai

Taline įvyko L. Lužytės ir N. Mileriaus filmo „Johatsu“ premjera

Pranešimas spaudai Ketvirtadienio vakarą tarptautinio Talino „Juodųjų naktų“ kino festivalio žiūrovai iškilmingame seanse pirmieji galėjo...

Lietuvos sveikatos mokslų universitete atidarytas naujas lauko sporto kompleksas

Pranešimas spaudai Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) bendruomenė nuo šiol turės dar vieną erdvę, skirtą...

VERT: nutiesus elektros jungtį SGD terminalo paslaugos pigs

BNS Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo operatorei „KN Energies“ nutiesus elektros jungtį tarp laivo-saugyklos...

Šaltinis: Ukraina Kursko srityje dar kontroliuoja 800 kv. km, rusai artėja link Kurachovės

AFP-BNS Ukrainos kariuomenė kontroliuoja 800 kv. km Rusijos Kursko srities, naujienų agentūrai AFP sakė šaltinis...

Daugiau

Taline įvyko L. Lužytės ir N. Mileriaus filmo „Johatsu“ premjera

Pranešimas spaudai Ketvirtadienio vakarą tarptautinio Talino „Juodųjų naktų“ kino festivalio žiūrovai iškilmingame seanse pirmieji galėjo...

Lietuvos sveikatos mokslų universitete atidarytas naujas lauko sporto kompleksas

Pranešimas spaudai Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) bendruomenė nuo šiol turės dar vieną erdvę, skirtą...

VERT: nutiesus elektros jungtį SGD terminalo paslaugos pigs

BNS Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo operatorei „KN Energies“ nutiesus elektros jungtį tarp laivo-saugyklos...